25 juni 2016

Nagellak kleuren zelf mengen volgens de kleurencirkel

Als een kleur nagellak bij mij op is of als ik een kleur nodig heb die nog niet in mijn stash zit, meng ik vaak de kleuren om zo toch de gewenste kleur te krijgen. Nagellak is heel makkelijk te mengen, vandaag leg ik uit hoe ik dat doe en laat ik ook de kleurencirkel zien. Lees je gezellig mee?

Om te mengen gebruik ik zelf vaak een speciaal mengpalette voor nagellak. Af en toe meng ik ook gewoon op een papiertje of een boterhamzakje of iets anders van plastic kan je natuurlijk ook gebruiken. Om te mengen heb je ook een kwastje nodig, je kunt daarvoor een oud nagellakkwastje gebruiken of een nailart kwastenset aanschaffen. 


Wat ik qua kleur heel vaak meng is zwart met wit, mijn grijze nagellak is op en moet nog een nieuwe kopen. Tot die tijd meng ik de kleuren zwart en wit en kan je ook zelf bepalen of je licht of donker grijs wil.

Een makkelijk handvat voor het mengen van (nagellak) kleuren is de kleurencirkel van Itten. Wie kent hem niet. Hieronder vind je een uitleg over de kleurencirkel:


In het midden zie je een driehoek dit zijn de primaire kleuren. Dat betekend dat geel, blauw en rood de 3 hoofdkleuren zijn. Met deze kleuren meng je de kleuren die er om heen liggen. (Secundaire kleuren) Dus met geel en blauw samen krijg je groen, met blauw en rood samen krijg je paars en met geel en rood krijg je oranje. 

Dan heb je nog de buitenste rand met kleuren dit worden de tertiaire en complementaire kleuren genoemd. Tertiaire kleuren krijg je door de Primaire kleuren met de secondaire kleuren te mengen. Als jij bijvoorbeeld de kleur Turquoise wilt hebben moet je blauw en groen met elkaar mengen om turquoise te krijgen, omdat blauw een primaire kleur is en groen een secundaire kleur. 



Complementaire kleuren staan tegenover elkaar in de cirkel.  Links in de cirkel staan de koude kleuren zoals groen en blauw en rechts de warme kleuren zoals rood en oranje. Meestal is de beste match om een warme kleur met een koude kleur te mengen.

Met nagellak meng ik ook wel eens de kleuren, als er bijvoorbeeld een kleur hard is geworden en ik nog niet naar de winkel ben geweest is het wel eens heel handig.
Ik heb dan een mengpalette maar gebruik vaak gewoon wit papier ook al droogt de nagellak dat wat sneller op en trekt het een beetje in het papier. Maar het palette krijg ik niet meer goed schoon met nagellakremover. Als je daar nog tips voor weet om dat schoon te maken, mag je het wel laten weten in de comments, graag zelfs ;)


Ik hoop dat je het weer een interessant artikel vond.

Meng jij ook wel eens nagellak kleuren om de gewenste kleur te krijgen? 



4 opmerkingen:

  1. Die kleurencirkel hing vroeger bij ons in het kunstlokaal, haha, ik ken 'm nog wel. Echt handig om te weten hoe dat werkt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. haha jaa leuk dat hij bij jullie in het kunstlokaal hing, ik snapte er vroeger nooit wat van haha maar nu wel ;)

      Verwijderen
  2. Wat een handig artikel. Ik meng ook zelf mijn nagellakjes, maar dan meer om een glitter nagellak te maken of een jelly. Ik zal het ook eens doen met het mengen van kleuren.

    BeantwoordenVerwijderen